Sekarang mengajar Kelas Pemulihan dan juga Kelas Tahun Empat. Kelas ini juga boleh dikatakan murid-muridnya adalah murid pemulihan kerana kelas ini adalah kelas terakhir dan muridnya masih ada lagi yang tidak berapa boleh membaca dengan lancar. Kerana mereka kurang diberi perhatian dan tiada kesinambungan belajar sewaktu berada di rumah. Saya gunakan teknik dan kaedah saya sendiri, juga dengan cara paksa rela. Kalau tidak mereka tidak akan menulis atau menyiapkan kerja atau latihan yang diberi oleh guru. Dalam gambar ini mereka tekun menulis dan menyiapkan latihan. Latihan yang diberi tidak perlulah banyak memandailah dengan 5 atau 6 setiap kali waktu P&P.
Friday 28 October 2011
Sudut di Bilik Pemulihan
Sudut-sudut lain yang terdapat di dalam Bilik Pemulihan Khas. Suasana mesti nampak ceria, bersih dan menarik barulah pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar dalam suasana yang gembira dan seronok.
Thursday 27 October 2011
Sebelum Sesi P&P bermula.
Guru menguruskan kelas sebelum murid datang ke Kelas Pemulihan dan sesi pengajaran dan pembelajaran bermula.
Meja Guru
Bilik khas atau ruang untuk guru menguruskan fail-fail atau membuat bahan bantu mengajar. Ruang ini bersebelahan dengan Ruang Bacaan.
Bilik Bacaan
Sekiranya murid pemulihan boleh membaca lancar mereka dibenarkan berada di bilik bacaan ini. Murid juga dibenarkan menonton TV dan juga menggunakan komputer. Serta melakukan pelbagai aktiviti lain yang berkaitan dengan proses pengajaran dan pembelajaran.
Monday 17 October 2011
Konsep Pemulihan
Konsep Pemulihan
•Pemulihan Biasa
•Kelas biasa
•Guru biasa
•Murid biasa
•Tiada strategi khusus
•Pemilihan pelajar:kumpulan lemah
•Jejak,rancang,laksana,nilai
•Tiada ujian saringan khusus
•Tiada ujian diognostik
•Tiada pemulihan khusus
•Tiada bahan khusus untuk satu-satu kelemahan
•Tidak sangat komplikated
•Pemulihan Khas
•Kelas Khas
•Guru Khas
•Murid khas
•Strategi khusus
•Pemilihan pelajar:mengenal pasti pelajar
•Penilaian prestasi murid
•Mengenal pasti masaalah pembelajaran melalui:
•i)pemerhatian
•ii)perbualan /perhubungan
•iii)ujian kertas pensel
•iv) ujian diognostik
•Menggunakan kaedah dan teknik yang khusus
dan pelbagai. Menggunakan banyak bahan
bantu belajar
dan pelbagai. Menggunakan banyak bahan
bantu belajar
Sunday 16 October 2011
Contoh RPH Pemulihan Khas
RPH: 1
Tajuk: KV+KV
Tajuk: KV+KV
Kemahiran: (3.1.2) ( 3.1.3)
Objektif: Murid boleh membaca dan menulis
perkataan KV+KV
perkataan KV+KV
Kosa kata: muka, dahi, mata, pipi, gigi, dagu,
bahu, siku, jari, kuku.
bahu, siku, jari, kuku.
Media Pengajaran:
1. gambar tunggal berpandukan perkataan
2. kad perkataan KV+KV
3. carta perkataan KV+KV
4. CD lagu perkataan KV+KV
5. tamborin
6. lembaran kerja
7. buku aktiviti
8. OHP & transferansi
Aktiviti: 1. Ulangkaji eja dan baca perkataan yang
telah dipelajari
telah dipelajari
2. Eja dan baca perkataan
3. Latihan menulis perkataan dengan
betul dan cantik
betul dan cantik
4. Nyanyi lagu perkataan KV+KV
Nilai Murni:Bercakap benar
RPH:2
Tajuk: KV+KV dan KVK+KV
Kemahiran: (3.1.1) (3.1.2) (3.1.3)
(4.2.3)
Objektif: 1. Murid boleh bina perkataan,eja
dan baca (KV+KV)
dan baca (KV+KV)
2. Murid boleh bina ayat tunggal
(KVK+KV)
(KVK+KV)
Kosa kata: duku, ciku, pala, nona, ceri, naga,
susu. lembu, mandi, cikgu, baldi,
timba, salji, gusti.
susu. lembu, mandi, cikgu, baldi,
timba, salji, gusti.
Media pengajaran:
1. gambar tunggal berpandukan perkataan
2. kad perkataan
3. carta perkataan
4. lembaran kerja
5. buku aktiviti
6. CD lagu KVK+KV
7. tamborin
8. OHP & transferansi
Aktiviti Kumpulan:
A - Bina perkataan dari suku kata KV+KV
- Eja, baca dan tulis perkataan KV+KV
B - Eja dan baca perkataan KVK+KV
- Bina ayat tunggal berpanduan
perkataan
perkataan
- Nyanyi lagu KVK+KV
Nilai Murni: - Rajin
Carta Organisasi Kelas Pemulihan Khas
CARTA ORGANISASI
KELAS PEMULIHAN KHAS
TAHUN 2011
PENGERUSI
TUAN HAJI HAMIDON BIN ABU BAKAR |
NAIB PENGERUSI
PUAN RUHAIZAH BINTI YUSOP |
SETIAUSAHA
PUAN ILYANI BT A ROZAK |
P/SETIAUSAHA
PUAN ROSSAPURA BINTI YATIM AHLI JAWATANKUASA |
PUAN HARLINA BT HAMZAH LINUS |
CIK ROSHAILA BT MOHAMAD PROTIM MT |
ENCIK ABU KASSIM BIN ABDUL RAHMAN GURU BIMBINGAN |
ENCIK ZAINORDIN BIN MOHAMAD YATIM PTOTIM BM |
ENCIK NASRUL MUHAIMIN BIN MOHD NASIR |
PUAN NAJMIAH BT DOLLAH PRA SEKOLAH |
PUAN ZAINUN BT IBRAHIM |
PUAN ANISAH BT ALI |
KETUA PANITIA
BM/MT
TUGAS GURU PEMULIHAN KHAS
TUGAS GURU PEMULIHAN KHAS
Menjalankan kerja-kerja pemulihan khusus untuk murid-murid yang tidak menguasai
kemahiran 3M (LITRASI DAN NUMARASI)
* Membantu guru-guru asas dalam hal:-
a. Mengenalpasti murid lemah yang memerlukan pengajaran pemulihan.
b. Merancang dan menyediakan aktiviti-aktiviti serta bahan-bahan pemulihan.
c. Mengatur jadual waktu untuk pengajaran pemulihan.
d. Sebagai guru pembimbing untuk membantu guru mata pelajaran asas sekiranya
keadaan memerlukan.
e. Berjumpa dan berbincang dengan guru, ibu bapa, doktor, pegawai
kebajikan dan pihak-pihak lain yang boleh membantu untuk mendapatkan
maklumat lanjut tentang tingkah laku, kesihatan dan keterangan lain
mengenai murid.
f. Melaksanakan penilaian dan merekodkannya secara berterusan.
g. menyediakan fail bagi setiap murid pemulihan yang mengandungi
dokumen-dokumen berikut:-
. Borang pencalonan
. Borang latar belakang murid
. Borang pengumpulan maklumat
. Ujian saringan
. Ujian diagnostik
. lembaran kerja
. Rekod penilaian
. Catatan-catatan lain yang berkaitan dengan murid.
* Membentuk jawatankuasa Program pemulihan Khas
* Menjadi ahli jawatankuasa kurikulum sekolah.
* Mengadakan bengkel di peringkat sekolah atau daerah jika diperlukan.
* Mengurus tugas-tugas kebajikan murid pemulihan khas di sekolah.
Menjalankan kerja-kerja pemulihan khusus untuk murid-murid yang tidak menguasai
kemahiran 3M (LITRASI DAN NUMARASI)
* Membantu guru-guru asas dalam hal:-
a. Mengenalpasti murid lemah yang memerlukan pengajaran pemulihan.
b. Merancang dan menyediakan aktiviti-aktiviti serta bahan-bahan pemulihan.
c. Mengatur jadual waktu untuk pengajaran pemulihan.
d. Sebagai guru pembimbing untuk membantu guru mata pelajaran asas sekiranya
keadaan memerlukan.
e. Berjumpa dan berbincang dengan guru, ibu bapa, doktor, pegawai
kebajikan dan pihak-pihak lain yang boleh membantu untuk mendapatkan
maklumat lanjut tentang tingkah laku, kesihatan dan keterangan lain
mengenai murid.
f. Melaksanakan penilaian dan merekodkannya secara berterusan.
g. menyediakan fail bagi setiap murid pemulihan yang mengandungi
dokumen-dokumen berikut:-
. Borang pencalonan
. Borang latar belakang murid
. Borang pengumpulan maklumat
. Ujian saringan
. Ujian diagnostik
. lembaran kerja
. Rekod penilaian
. Catatan-catatan lain yang berkaitan dengan murid.
* Membentuk jawatankuasa Program pemulihan Khas
* Menjadi ahli jawatankuasa kurikulum sekolah.
* Mengadakan bengkel di peringkat sekolah atau daerah jika diperlukan.
* Mengurus tugas-tugas kebajikan murid pemulihan khas di sekolah.
Subscribe to:
Posts (Atom)