Friday 28 October 2011

Pengajaran & Pembelajaran Bahasa Melayu


Sekarang mengajar Kelas Pemulihan dan juga Kelas Tahun Empat. Kelas ini juga boleh dikatakan murid-muridnya adalah murid pemulihan kerana kelas ini adalah kelas terakhir dan muridnya masih ada lagi yang tidak berapa boleh membaca dengan lancar. Kerana mereka kurang diberi perhatian dan tiada kesinambungan  belajar sewaktu berada di rumah. Saya gunakan teknik dan kaedah saya sendiri, juga dengan cara paksa rela. Kalau tidak mereka tidak akan menulis atau menyiapkan kerja atau latihan yang diberi oleh guru. Dalam gambar ini mereka tekun menulis dan menyiapkan latihan. Latihan yang diberi tidak perlulah banyak memandailah dengan 5 atau 6 setiap kali waktu P&P.

Pengajaran & Pembelajaran Bahasa Melayu


                                                                   
                                                             
Awal tahun 2011 mengajar Kelas Pemulihan dan juga Bahasa Melayu Tahun Tiga Kelas biasa.                                                                               

 

Belajar Melalui Nyanyian

Marilah Membaca

Penggunaan Bahan





BBM




Sudut di Bilik Pemulihan







Sudut-sudut lain yang terdapat di dalam Bilik Pemulihan Khas. Suasana mesti nampak ceria, bersih dan menarik barulah pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar dalam suasana yang gembira dan seronok.

Bahan Bantu Mengajar



Thursday 27 October 2011

Ujian



Sesi Pengajaran & Pembelajaran


                                              Murid Tahun Tiga

Sesi Pengajaran & Pembelajaran




Murid Tahun Dua

Sebelum Sesi P&P bermula.














Guru menguruskan kelas sebelum  murid datang ke Kelas Pemulihan dan sesi pengajaran dan pembelajaran bermula. 

Meja Guru



Bilik khas atau ruang untuk guru menguruskan fail-fail atau membuat bahan bantu mengajar. Ruang ini bersebelahan dengan Ruang Bacaan.

Bilik Bacaan



Sekiranya murid pemulihan boleh membaca lancar mereka dibenarkan berada di bilik bacaan ini. Murid juga dibenarkan menonton TV dan juga menggunakan komputer. Serta melakukan pelbagai aktiviti lain yang berkaitan dengan proses pengajaran dan pembelajaran.

Bilik Pemulihan Khas


                           
                                                                                               

Monday 17 October 2011

Belajar ABC & Lagu ABC Isyarat Tangan

Suku Kata Terbuka

Lagu Kanak-kanak - Air Pasang Pagi

Rupa, Warna, dan Saiz

Bilangan, Warna, dan Bentuk

Konsep Pemulihan

Konsep Pemulihan
Pemulihan Biasa
Kelas biasa
Guru biasa
Murid biasa
Tiada strategi khusus
Pemilihan pelajar:kumpulan lemah
Jejak,rancang,laksana,nilai
Tiada ujian saringan khusus
Tiada ujian diognostik
Tiada pemulihan khusus
Tiada bahan khusus untuk satu-satu kelemahan
Tidak sangat komplikated


Pemulihan Khas
Kelas Khas
Guru Khas
Murid khas
Strategi khusus
Pemilihan pelajar:mengenal pasti pelajar
Penilaian prestasi murid
Mengenal pasti masaalah pembelajaran melalui:
i)pemerhatian
ii)perbualan /perhubungan
iii)ujian kertas pensel
iv) ujian diognostik
Menggunakan kaedah dan teknik yang khusus   

dan pelbagai. Menggunakan banyak bahan 

bantu belajar                     
 

Sunday 16 October 2011

Contoh RPH Pemulihan Khas

RPH: 1 

Tajuk:                 KV+KV

Kemahiran:       (3.1.2) ( 3.1.3)
 
Objektif:             Murid boleh membaca dan menulis 
                             perkataan KV+KV

Kosa kata:         muka, dahi, mata, pipi, gigi, dagu,
                             bahu, siku, jari, kuku.

Media Pengajaran:
1.    gambar tunggal berpandukan perkataan
2.    kad perkataan  KV+KV
3.    carta perkataan KV+KV
4.    CD lagu perkataan KV+KV
5.    tamborin
6.    lembaran kerja
7.    buku aktiviti
8.    OHP & transferansi

Aktiviti:     1. Ulangkaji eja dan baca perkataan yang
                        telah dipelajari
                   2. Eja dan baca perkataan
                   3. Latihan menulis perkataan dengan 
                       betul dan cantik
                   4. Nyanyi lagu perkataan KV+KV

Nilai Murni:Bercakap benar


RPH:2

Tajuk:                 KV+KV dan KVK+KV

Kemahiran:       (3.1.1) (3.1.2) (3.1.3)
                            (4.2.3)

Objektif:             1. Murid boleh bina perkataan,eja 
                                 dan baca (KV+KV)
                             2. Murid boleh bina ayat tunggal 
                                 (KVK+KV)

Kosa kata:         duku, ciku, pala, nona, ceri, naga, 
                             susu. lembu, mandi, cikgu, baldi, 
                             timba,  salji, gusti.

Media pengajaran:
1.    gambar tunggal berpandukan perkataan
2.    kad perkataan
3.    carta perkataan
4.    lembaran kerja
5.    buku aktiviti
6.    CD lagu KVK+KV
7.    tamborin
8.    OHP & transferansi

Aktiviti Kumpulan:
                  A   -  Bina perkataan dari suku kata KV+KV
                        -  Eja, baca dan tulis perkataan KV+KV
                   B   -  Eja dan baca perkataan KVK+KV
                        -  Bina ayat tunggal berpanduan
                            perkataan
                        -  Nyanyi lagu KVK+KV        

Nilai Murni:       -  Rajin
                       


Carta Organisasi Kelas Pemulihan Khas

     CARTA ORGANISASI
    KELAS PEMULIHAN KHAS
    TAHUN 2011

PENGERUSI
                                            TUAN HAJI HAMIDON BIN ABU BAKAR



NAIB PENGERUSI
                                                   PUAN RUHAIZAH BINTI YUSOP



SETIAUSAHA
                                                       PUAN ILYANI BT A ROZAK



P/SETIAUSAHA
                                                  PUAN ROSSAPURA BINTI YATIM

                                                    AHLI JAWATANKUASA
                                                                        
                                                       PUAN HARLINA BT HAMZAH
                                                          LINUS
                                                        
                                                       CIK ROSHAILA BT MOHAMAD
                                                          PROTIM MT


                                                 ENCIK ABU KASSIM BIN ABDUL RAHMAN
                                                GURU BIMBINGAN
                                                 ENCIK ZAINORDIN BIN MOHAMAD YATIM
                                               PTOTIM BM


                                               ENCIK NASRUL MUHAIMIN BIN MOHD NASIR

                                                           PUAN NAJMIAH BT DOLLAH
                                                         PRA SEKOLAH

                                                           PUAN ZAINUN BT IBRAHIM

                                                              PUAN ANISAH BT ALI

                                                                 KETUA PANITIA

                                                                        BM/MT

                                                                        

TUGAS GURU PEMULIHAN KHAS

TUGAS GURU PEMULIHAN KHAS

Menjalankan kerja-kerja pemulihan khusus untuk murid-murid yang tidak menguasai
kemahiran 3M (LITRASI DAN NUMARASI)

* Membantu guru-guru asas dalam hal:-
a. Mengenalpasti murid lemah yang memerlukan pengajaran pemulihan.
b. Merancang dan menyediakan aktiviti-aktiviti serta bahan-bahan pemulihan.
c. Mengatur jadual waktu untuk pengajaran pemulihan.
d. Sebagai guru pembimbing untuk membantu guru mata pelajaran asas sekiranya
    keadaan memerlukan.
e. Berjumpa dan berbincang dengan guru, ibu bapa, doktor, pegawai
    kebajikan dan pihak-pihak lain yang boleh membantu untuk mendapatkan
    maklumat lanjut tentang tingkah laku, kesihatan dan keterangan lain
    mengenai murid.
f. Melaksanakan penilaian dan merekodkannya secara berterusan.
g. menyediakan fail bagi setiap murid pemulihan yang mengandungi
   dokumen-dokumen berikut:-
     . Borang pencalonan
     . Borang latar belakang murid
     . Borang pengumpulan maklumat
     . Ujian saringan
     . Ujian diagnostik
     . lembaran kerja
     . Rekod penilaian
     . Catatan-catatan lain yang berkaitan dengan murid.

* Membentuk jawatankuasa Program pemulihan Khas
* Menjadi ahli jawatankuasa kurikulum sekolah.
* Mengadakan bengkel di peringkat sekolah atau daerah jika diperlukan.
* Mengurus tugas-tugas kebajikan murid pemulihan khas di sekolah.

MUSIC PICTURE MY MOOD