PENDEKATAN MASTERI
Konsep & Cara
Melaksanakan Pembelajaran Masteri
- Mengapa Pembelajaran Masteri?
- Apakah Dia Pembelajaran Masteri?
- Bagaimanakah Pembelajaran Masteri Dilaksanakan?
- Apakah Peranan dan Tugas Guru Dalam Pembelajaran Masteri?
- Apakah Peranan dan Tugas Pelajar Dalam Pembelajaran Masteri?
- Rumusan
- Pembelajaran masteri adalah satu pendekatan pengajaran dan pembelajaran supaya pelajar dapat menguasai apa yang diajar.
- Konsep ini diperkenalkan oleh B.S. Bloom pada tahun 60an dengan berasaskan kepada satu prinsip atau falsafah iaitu semua pelajar boleh menguasai sesuatu perkara yang diajar sekiranya:
- ada masa yang cukup untuk pelajar menguasainya; dan
- pengajaran dan pembelajaran adalah berkualiti
- Dalam proses pembelajaran masteri, anda harus memastikan semua pelajar dapat menguasai perkara-perkara yang diajar dalam satu unit pembelajaran atau tajuk sebelum ke unit pembelajaran atau tajuk yang lain.
- Masa untuk pelajar anda menguasai sesuatu perkara boleh dipendekkan jika anda:
- menggunakan kaedah atau aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berkesan;
- menggalakkan pelajar belajar dengan tekun dan tabah;
- merangsang dan mendorong mereka untuk belajar, dan
- melatih mereka dalam kemahiran belajar dan kemahiran berfikir supaya mereka menjadi pelajar berdikari.
- Kaedah atau aktiviti pengajaran dan pembelajaran akan menjadi lebih berkesan sekiranya anda:
- menggunakan kaedah mengajar yang menarik serta menyeronokkan dan yang berpusatkan kepada pelajar
- menggunakan pelbagai bahan bantu mengajar yang sesuai
- mengambil kira tahap kebolehan dan gaya pembelajaran pelajar untuk memahami dan menghayati sesuatu perkara;
- menjalankan penilaian formatif untuk menentukan sama ada mereka sudah menguasai perkara yang telah diajar; dan
- menjalankan aktiviti pemulihan dan pengayaan.
- Berapa tokoh dalam pembelajaran masteri telah mencadangkan pelbagai strategi untuk melaksanakannya.
- Pada asasnya anda perlu merancang dan melaksanakan empat langkah berikut:
- Menentukan hasil pembelajaran untuk sesuatu unit pembelajran;
- Mengajar dengan kaedah atau aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dan menggunakan alat bantu mengajar yang sesuai;
- Menilai dengan ujian diagnostik, formatif, dan sumatif; dan
- Menjalankan aktiviti pemulihan dan pengayaan
- Sasaran pencapaian dalam pembelajaran masteri ialah semua pelajar harus mendapat sekurang-kurangnya markah 80%
- Anda boleh memulakan dengan markah 50% sebagai saasaran pencapaian dan markah itu harus dinaikkan beransur-ansur kepada markah 80%.
No comments:
Post a Comment