Penentuan Hasil Pembelajaran
- Mengapa Hasil Pembelajaran Harus Ditentukan?
- Apakah Dia Hasil Pembelajaran?
- Bagaimanakah Hasil Pembelajaran Dalam Bidang Kognitif, Afektif dan psikomotor dinyatakan?
- Bagaimanakah mengenal pasti hasil pembelajaran dalam pelbagai dokumen kurikulum
- Contoh HSP Bahasa Melayu
- Contoh HSP Matematik KBSR
- Contoh HSP Sains KBSR
- Contoh HSP Pendidikan Jasmani dan Kesihatan KBSR
- Rumusan
- Langkah pertama dalam pembelajaran masteri ialah anda harus menentukan hasil pembelajaran untuk sesuatu unit pembelajaran atau tajuk.
- Penentuan hasil pembelajaran adalah penting kerana penentuannya dapat:
- menyatakan apa yang perlu dikuasai oleh pelajar
- menolong anda memberi tumpuan dalam penguasaan hasil
- membantu anda dalam merancang dan menggunakan pelbagai kaedah pembelajaran dan alat bantu mengajar yang berkesan untuk pelajar menguasai hasil pembelajaran itu
- menolong anda dalam membina ujian formatif dan sumatif
- Di negara maju, trend pendidikan sekarang adalah ke arah penguasaan hasil pembelajaran
- Pelajar harus juga tahu apa hasil pembelajaran yang mesti dikuasai supaya mereka boleh memberi tumpuan untuk belajar dan menguasai apa yang dikehendaki.
- Hasil pembelajaran ialah apa yang boleh ditunjukkan oleh pelajar tentang pengetahuan dan kebolehan membuat sesuatu selepas sesuatu perkara diajar.
- Contoh hasil pembelajaran ialah:
- Menamakan ibu kota bagi setiap negeri di Malaysia
- Mengenal pasti kata nama dan kata kerja dalam satu ayat
- Menambah sebarang dua nombor tidak lebih daripada 1000
- Membanding dan membezakan haiwan dan tumbuhan
- Memberi sebab-sebab mengapa kerajaan awal wujud di pesisiran pantai
- Menerangkan kepentingan kebersihan
- Melukis seekor kucing
- Mengetam sekeping papan
- Memukul bola hoki yang bergolek
- Membuang sampah ke dalam tong sampah
- Perkaitan di antara hasil pembelajaran dan proses pengajaran dan pembelajaran.
- Pengalaman pembelajaran yang diberi dalam proses pengajaran dan pembelajaran bukanlah hasil pembelajaran tetapi hanya merupakan cara untuk mencapai hasil pembelajaran.
- Isi kandungan, kaedah mengajar dan bahan pengajaran dalam proses pengajaran merupakan alat atau cara untuk mencapai hasil pembelajaran.
- Tentukan anda boleh mengenal pasti dan membezakan hasil pembelajaran daripada isi kandungan, proses pengajaran dan proses pembelajaran.
No comments:
Post a Comment